בעקבות הנחיות רשות הספנות והנמלים (רספ"ן), שנכנסו לתוקף היום, אניית הגלנוע GRANDE BENELUX של חברת Grimaldi נאלצה להסתובב, לשנות את מסלולה ולפרוק את מטענה בנמל הרקליון שבכרתים.
נציין שמדובר באחת מחברות הספנות הגדולות בעולם, המספקת שירותי גלנוע רב-תכליתיים לישראל, המובילה לישראל באופן תדיר בחירום ובשגרה, רכבים ומטענים מתגלגלים, וכן מטענים חיוניים כגון ציוד צמ"ה, קרונות רכבת וקטרים, רכבי חירום ומטענים נוספים הנדרשים לפעילות שוטפת ולמצבי חירום. וכעת, גרימלדי, שמעולם לא הפסיקה לפקוד את ישראל לאורך כל תקופות החירום מאז קום המדינה, נאלצת לפרוק את מטעניה מחוץ לגבולות המדינה
כאמור, ההנחיה של רספ"ן, שנועדה לפנות את שטחי הנמלים החיוניים בישראל לאור ההכרזה על "מצב מיוחד בעורף" ועל מנת להבטיח קליטת מטענים חיוניים, גרמה לכך שאניות גלנוע המיועדות לפריקה נאלצות למצוא נמלי פריקה חלופיים מחוץ לישראל.
גורמים בענף ציינו שמדובר במצב חסר תקדים, שאינו משדר מסר חיובי לתדמית ישראל בעולם. יתרה מכך, באניות הגלנוע שצפויות להגיע בימים הקרובים, ישנם מטענים חיוניים למשק הישראלי כמו רכבי חירום, קטרים וקרונות רכבת, אשר תוכננו להגיע לישראל במשלוחים הבאים, מה שעלול לעכב באופן ישיר את הפעילות החיונית של המשק.
נזכיר כי, במכתבו של עוזי יצחקי יו"ר חברת נמלי ישראל, ליבואני הרכב בתחילת השבוע, נדרשו יבואני הרכב לפנות את הרכבים המאוחסנים בשטחי הנמלים לאלתר, במטרה לפנות מקום למטענים חיוניים. יצחקי הזהיר שבמידה וההוראה לא תיושם, רספ״ן תיאלץ לעצור פריקת כלי רכב בנמלי חיפה ואשדוד.
בחברת אלאלוף, המייצגת את גרימלדי בישראל, ציינו שהמשמעות המשקית רחבה. שכן, הנזק מההנחיות החדשות אינו מצטמצם רק לרכבים המיובאים, אלא יש לו השלכות כלכליות נרחבות. הם הדגישו שאניות הגלנוע של חברת גרימלדי, הביאו לאחרונה ציוד תעשייתי כבד ורכבי חירום החיוניים למשק הישראלי.
נזכיר כי הנחיות רספ"ן, שנכנסו לתוקף ב-30 בספטמבר, יימשכו עד ה-14 באוקטובר, והן כפופות להארכת מצב החירום בעורף. נמלי חיפה ואשדוד הוגבלו ביכולתם לאחסן כלי רכב בשטחיהם, כאשר בנמל אשדוד ובנמל חיפה הוגבלו לאחסון עד 15 אלף רכבים כל אחד, בעוד שנמל המפרץ (SIPG) הוגבל ל-4,000 רכבים בלבד.