חברת הייעוץ Alphaliner פירסמה לאחרונה סקירה לפיה לחברות הספנות ולחברות להחכרת אניות מכולה היו באוקטובר האחרון הזמנות בהיקף כולל של 57 מיליארד דולר לאוניות חדשות - חוב אותו יהיה עליהן לשלם במהלך ארבע השנים הבאות. מסכום זה, 35 מיליארד דולר יהיה על חברות הספנות לשלם למספנות ואילו יתרת 22 מיליארד דולר הן חוב של חברות הפועלות במגזר החכרת אוניות מכולה, הרוכשות אוניות לצורך החכרתן לחברות הספנות.
מהסקירה עולה שמרבית ההזמנות לאוניות חדשות, נעשו בשלב בו יצאה הכלכלה העולמית מהמשבר, בשנת 2009, כאשר טרם ברור היה מהו היקף ההיצע הגלובלי.
19 מחברות הספנות הגדולות בעולם מחזיקות, להערכת כותבי הסקירה, חוב בהיקף של 33 מיליארד דולר.
ל- Maersk Line התחייבויות כספיות בהיקף הגדול ביותר – כ-6.5 מיליארד דולר בגין הזמנת 20 אוניות מכולה בקיבולות דמיוניות של 18,000 TEU, אליהן מתווספת הזמנת 24 אוניות מכולה בקיבולת של 4,500-7,500 TEU כ"א, בכ- 2.6 מיליארד דולר.
APL ממוקמת במקום השני עם צבר הזמנות בהיקף של 4 מיליארד דולרים ולאחריה Evergreen עם צבר הזמנות של 3 מיליארד דולר.
החברות NYK ו– MOL הינן היחידות, מבין 20 החברות הגדולות, ללא התחייבויות כספיות חריגות. אולם, לחברות הללו הסכמי חכירה לאוניות מכולה חדשות בקיבולות של 13,000-14,000 TEU יחד עם שותפות אחרות - הסכמים שנעשו כדי לא להישאר מחוץ למשחק.
ויש גם נקודת אור: עלות הזמנת אוניות חדשות בשנים 2010 ו– 2011 זולה בכ- 25% עד 30% בהשוואה לעלות הבניה בשנים 2006-2008, כך שהנטל הכספי על חברות הספנות קל יותר, יחסית.