קטר קיטור עתיק מהמאה הקודמת הובא לארץ על ידי חברת השילוח והלוגיסטיקה פרידנזון במבצע מסובך ומורכב והובל למקומו ההיסטורי בבאר שבע.
מדובר ביוזמה של ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ', לאור הקמת מתחם הבילויים והתיירות בתחנת הרכבת ההיסטורית בעיר.
לקראת הפרויקט יצא מכרז של החברה הכלכלית של עיריית באר שבע, בו השתתפו חברות השילוח הגדולות במשק. במכרז זכתה פרידנזון, בעיקר בשל יכולת ניצול שרשרת האספקה שלה.
נציין כי הקטר בן ה- 72, יוצר ביולי 1940 באנגליה ע"י בית החרושת NBL בלידס ופעל בתורכיה במשך עשרות שנים עד להשבתתו. קטר זהה, המוכר גם כקטר 70414, פעל בישראל ושירת בזמנו את קו הרכבת לדרום.
כאמור, קטר הקיטור הובל ארצה מתוך כוונה להציבו במתחם הבילויים שיוקם בתחנת הרכבת ההיסטורית בבאר שבע. לאור היחסים הקרים כיום בין ישראל לתורכיה, עורב צד שלישי במשא ומתן וברכישת הקטר והוא הגיע לאנגליה.
פרידנזון דאגה לשנע יבשתית את הקטר ממקום האיחסון שלו לנמל פורטסמות', מרחק של כ-700 ק"מ. מדובר במבצע מורכב, בגלל גילו המתקדם של הקטר ובשל העובדה שמדובר בדרכים מושלגות וקשות למעבר.
בנמל פורטסמות' הועלה הקטר על האונייה "Grande Scandinavia" של חברת גרימלדי והובא לישראל בסיועם של אנשי חברת אלאלוף, נציגת גרימלדי בישראל.
לאחר שנפרק, שונע הקטר באמצעות משאיות נמוכות של פרידנזון לאשדוד, שם הונח במקומו החדש.
בהיבטים המשפטיים של הפרויקט טיפל משרד עו"ד גיל נדל.
הכתבה המלאה תתפרסם בגיליון ינואר 2013 של מגזין "PORT2PORT".