קבוצת גרימלדי צפוייה להכריז בקרוב על הזמנת אניות ענק, מסוג גלנוע, שיהיו הגדולות, החסכוניות והיעילות מסוגן בעולם עד כה. כך עולה מדבריו של מנכ״ל קבוצת גרימלדי עמנואל גרימלדי, במסגרת כנס ה- Euromed השנתי שקיימה קבוצת גרימלדי בסוף השבוע.
כנס ה- Euromed השנתי, ה- 20 במספר, נערך השנה במלון הילטון בוונציה שבאיטליה. בכנס המרשים לקחו חלק למעלה מ- 500 אורחים מעשרות מדינות כשבראש המשלחת הישראלית עמדו נתן אלאלוף סגן נשיא קבוצת אלאלוף, דני אלאלוף המנהל המסחרי של הקבוצה, מרקו הופמן מנהל הקו האדריאטי ואניות הגלנוע וגיל מילר מנכ״ל אלאלוף ספנות , המייצגת את גרימלדי בישראל זה שנים רבות. אליהם התלוותה משלחת שמנתה למעלה מ- 30 אורחים מישראל - נציגי יבואני הרכב הגדולים בישראל ומנהלי נמלי חיפה ואשדוד.
קבוצת גרימלדי הינה חברת ספנות גלובלית המתמחה בשינוע מטענים ונוסעים באמצעות אניות גלנוע ומעבורות. לקבוצה פריסה רחבה ברשת הקרויה Motorways of the Sea, המקשרת 100 יעדים בים התיכון, בים הבלטי ובצפון אירופה. הקבוצה פועלת בישראל, באמצעות הסוכנות אלאלוף מזה שנים רבות ומפעילה שני קווים מרכזיים הראשון לאדריאטי והשני למערב הים התיכון, באמצעות אנות גל-נוע רב תכליתיות להובלת ציוד מתגלגל, רכבים ומכולות.
גרימלדי מתגאה על היותה חלוצה בפיתוח הקונספט של Short Sea Shipping - יוזמה שזוכה לתמיכת האיחוד האירופי, המציעה קווי ספנות חופית ובינלאומית קצרים המקשרים מרכזי תעשייה וסחר ומהווים חלופה ראויה להובלה יבשתית של נוסעים וסחורות. התפיסה של הקבוצה היא שבאמצעות קוים אלו ניתן לצמצם משמעותית את ההשלכות הסביבתיות של ההובלה היבשתית באמצעות הכבישים (צמצום הצפיפות, זיהום אויר, תאונות דרכים), באמצעות הסטת המטענים מהיבשה אל הים. וכך לאורך השנים התמקדה הקבוצה בהצלחה רבה בקוים קצרים ביבשת אירופה.
על כך אמר אמש עמנואל גרימלדי: ״השנה אנו מקיימים את המפגש ה- 20 במספר. במפגש הראשון, בשנת 1997, תדירות הפקידות בנמלים בקווי פנים- אירופה היו נמוכות, וקיבולת אניות הגלנוע עמדו על כ- 600 רכבים בלבד. דובר אז על הכוונה להגביר את התדירות לפקידות שבועיות ולהצטייד באניות בקיבולות גדולות הרבה יותר. רבים אז פקפקו, אבל היסודות להובלה הימית בקווי ה- Euromed כבר הונחו וכיום פועלות בקווים אלו 29 אניות כשחלקן בקיבולות של 6000 רכבים״.
״אז לאן עכשיו?״
״קבוצת גרימלדי מתגאה בכך שהיא לעולם לא עומדת במקום. אז לאן עכשיו?״, שאל וענה באותה נשימה מנכ״ל הקבוצה בהכריזו על הזמנת אניות גלנוע חדשות, שיקראו G5GG (ר״ת Grimaldi 5th Generation Green ships), אניות ענק, חסכוניות ויעילות מסוג גלנוע/מעבורת, הגדולות מסוגן שנבנו עד כה בעולם. האניות, אשר ימסרו בתוך 2-3 שנים, יבנו בהתבסס על הידע והנסיון של מחלקת הפיתוח של קבוצת גרימלדי ביחד עם מיטב המהנדסים של אירופה שחברו יחדיו, כך שה- G5GG יעשו שימוש בטכנולוגיה ירוקה הטובה ביותר שקיימת כיום. טרם נודע היכן ייבנו האניות ובאיזה עלות, אולם מנכ״ל הקבוצה הדגיש שהמחיר יהיה תחרותי. ״היקף ההזמנות לאניות חדשות מעולם לא היה נמוך כל כך. המספנות משוועות לעבודה״, ציין מנכ״ל הקבוצה.
גרימלדי לא הסתפק בכך ועל רקע הדרישה, לדבריו, להובלות ימיות פנים-ארציות (קבוטאז׳), קבוצת גרימלדי תציע שירותי ספנות חופית לנוסעים וטריילרים, שיופעלו בין ונציה/רוונה מ/אל נמלי בארי/ברינדיזי וכן שירות נוסף בין גנואה מ/אל סלרנו. מבחינת הקבוצה, ציין המנכ״ל, מדובר במהלך שהשלים חזון למציאות לאורך 20 השנים האחרונות.
ממשיכים ברווחיות הגבוהה
את שנת 2015 סיימה הקבוצה עם מחזור של 2.9 מיליארד אירו ורווח נקי של כ- 300 מיליון אירו. בשנה זו הובילה הקבוצה כ- 3 מליון כלי רכב וכ- 3 מליון נוסעים. בבעלות הקבוצה 19 טרמינלים ברחבי העולם ו- 6 חברות ספנות.
באשר לשנת 2016 אמר גרימלדי: ״אין לנו שום סיבה להתלונן, הביצועים הכספיים יהיו טובים מאד במהלך שנת 2016 שטרם הסתיימה״. לדבריו, הקבוצה רשמה גידול של 20% בכמות המטען ו- 90% בכמות הנוסעים במהלך ינואר-אוגוסט 2016 בהשוואה לתקופה המקבילה ב- 2015, וכי התוצאות צפויות להיות טובות מאד, בקירוב לתוצאות של 2015, וזאת חרף עליית מחירי הדלק בשנה זו.
הוא ציין בנוסף כי בשנת 2016 יציגו החברות הבנות Finnlines ו- Minoan lines את הנתונים הכספיים הטובים ביותר מאז ומעולם.
ספנות ירוקה
״כיום, ההובלה הימית הינה אמצעי ההובלה היעיל והיציב ביותר. למרות שלמעלה מ- 90% מהסחורות בסחר העולמי משונעות באמצעות הים, רמת הזיהום הסביבתי הינה שולית ברמה הגלובלית והיא מתבטאת בכ- 2.2% מסך פליטת פחמן דו-חמצני CO2 בלבד״, אמר גרימלדי והוסיף: ״במאה הקודמת הפחית סקטור הספנות את רמות הזיהום באופן משמעותי תוך אימוץ שורה של פתרונות טכנולוגיים אופרטיביים לרבות החלפת מערכות הינע, התקנת מסננים, שימוש בדלק דל-גופרית, שימוש בצבעי סיליקון ייחודיים״.
לדברי גרימלדי, בין השנים 2007-2012 גדל בכ- 14% הטונאז׳ בהובלה הימית, אולם סך רמת הפליטה של פחמן דו-חמצני נחתכה בלמעלה מ- 15%. ״המספרים הללו מוכיחים בוודאות שכיום הספנות מהווה פתרון, ולא בעיה, על רקע השינויים באקלים בעולם. זו הסיבה בקידום עקרון ה- Motorways of the sea באירופה והכוונה להמשיך לפתח אותה.
״היתרון שמעניקה קבוצת גרימלדי לחברה ולקהילה, באמצעות כל החדשנות הטכנלוגית, באה לידי ביטוי בנושאים הסביבתיים. לא רק שאנו מסייעים בהסטת שינוע מהיבשה אל הים, מפחיתים עומסים מהכבישים ומצמצמים בתאונות דרכים וברמת זיהום האוויר, אלא אנו ממשיכים לפעול במסירות בהפחתת רמות הזיהום הנמוכות ממילא בהובלה הימית. כך למשל, בשנת 2015, צי האניות של גרימלדי גדל ב- 10% בהשוואה לשנים קודמות, אולם רמת הפליטה של פחמן דו-חמצני ירדה בסה״כ בכ- 10%״.
את דבריו חתם עמנואל גרימלדי בציינו כי שנת 2017 צפויה להיות שנה חשובה לקבוצת גרימלדי: הקבוצה תציין 70 שנה מהיווסדה ו- 100 שנה להולדתו של המייסד גווידו גרימלדי.
נציין כי הכנס נערך כשבועיים מאז לכתו של ג׳קי אלאלוף ז״ל שניהל קשרים עסקיים במקביל לקשרי ידידות עמוקים עם מייסד קבוצת גרימלדי. בפגישות שקיימו נתן ודני אלאלוף עם הנהלת קבוצת גרימלדי הביעו האחרונים את צערם הרב על מותו של ג׳קי אלאלוף והדגישו את הקשר העסקי והאישי ארוך השנים בין המשפחות.