רספ״ן עדכנה השבוע את הוראת תקנת החירום שהוציאה ב-30 בספטמבר שעניינה ״אניות גלנוע המובילות כלי רכב המיועדים לפריקה עקיפה בנמלי חיפה או אשדוד״. תוקף ההוראה הינה מה-15 באוקטובר ועד ל-31 באוקטובר ובכפוף לכך שהכרזת ״המצב המיוחד״ בעורף בכל שטח המדינה עומדת בתוקפה.
על פי ההוראה המעודכנת חברות הנמלים יוכלו לאחסן מספר רב יותר של רכבים בשטחי הנמל: נמל אשדוד מוגבל לאחסן עד 16 אלף רכבים (לעומת 15 אלף רכבים בהוראה הקודמת), חברת נמל חיפה מוגבלת לאחסן עד 16 אלף רכבים גם היא (לעומת 15 אלף רכבים בהוראה הקודמת), ואילו נמל המפרץ SIPG מוגבל לאחסן בשטחו עד 4,500 רכבים (לעומת 4,000 רכבים בהוראה הקודמת.
נזכיר כי ב-30 בספטמבר אניית הגלנוע GRANDE BENELUX של חברת Grimaldi נאלצה לשנות את מסלולה ולפרוק את מטענה בנמל הרקליון שבכרתים.
מקבוצת אלאלוף, המייצגת את קבוצת גרימלדי בישראל, נמסר כי ״הנזק שנגרם הוא לא רק נקודתי, אלא יש לו השפעה משקית רחבה שכן אניות הגלנוע הרב תכליתיות של גרימלדי המגיעות לארץ, הביאו באניות קודמות ועתידות להביא בקרוב גם מטענים של ציוד צמ״ה, קרונות רכבת וקטרים, רכבי חירום, הנדרשים בשגרה ובמיוחד בחירום״.
נציין כי הוראת רספ״ן מתייחסת לפריקה עקיפה של רכבים במסגרתה הרכבים הנפרקים נשארים לאחסון בנמל, ולא לפריקה ישירה של רכבים שבמסגרתה הרכבים יוצאים מן הנמל ישירות אל מי שייבא אותם לארץ.